درس پنجم- نحوه مضراب گیری سنتور و نشستن پشت ساز

در این درس می خواهیم نحوه مضراب گیری و نشستن پشت ساز سنتور را توضیح بدهیم.

نشستن پشت ساز سنتور:

برای نواختن ساز سنتور ، به یک میز ساده نیاز داریم که سنتور را روی آن قرار دهیم و یک صندلی معمولی. ارتفاع میز باید به حدی باشد که از زانوهای نوازنده سنتور به اندازه حدود چهار انگشت فاصله داشته باشد. در تصویر زیر نحوه نشستن مشخص می‌باشد:

نحوه نشستن پشت ساز – (عکس از کتاب دستور سنتور)

آنچه باید هنگام نشستن پشت ساز سنتور رعایت کرد :

1- کمر صاف باشد ، (اصطلاحا قوز نکنید)

2-ارتفاع میز سنتور کوتاه نباشد.

3- ارتفاع میز سنتور بلند نباشد.

4- صندلی ثابت باشد. (چرخ دار نباشد).

نحوه نشستن درست در تصویر زیر از نمایی دیگر مشخص شده است :

عکس از کتاب دستور سنتور استاد پایور

نحوه مضراب گیری سنتور :

در درس اول گفتیم که قطعه چوبی که با آن سنتور را به صدا در می‌آورند ، مضراب نام دارد. در شکل زیر مضراب و نحوه صحیح گرفتن آن مشخص شده است:

آموزش سنتور
معرفی ساز سنتور
مضراب گیری سنتور

نحوه مضراب گیری باید به نحوی باشد که مضراب در هنگام نوازندگی از دست رها نشود. در ویدئوی زیر توضیحاتی در مورد نحوه مضراب گیری داده شده است:

سنتور نوازی بدون میز سنتور:

اگر میز سنتور ندارید نیز می‌توانید سنتور خود را روی زمین قرار دهید و برای یادگیری آن تمرین کنید. برای این کار می‌توانید جعبه سنتور خود را زیر سنتور خود قرار دهید تا مقداری سنتور بالاتر بیاید. می‌توانید با قرار دادن یک شی کوچک (مثل سر رسید یا کتاب) زیر جعبه سنتور آن را به طرف خود شیب دار کنید. این کار باعث می‌شود نوازندگی برای شما راحت تر شود.

تکلیف درس:

1- در صورتی که صندلی و میز سنتور دارید، سنتور خود را روی میز بگذارید و ارتفاع آن را مطابق با آنچه در بالا گفته شد تنظیم کنید.

2- مضراب خود را بردارید و مطابق با مطالب گفته شده در بالا ، آن را به دست بگیرید. سعی کنید حلقه مضراب را مطابق با شکل و ویدئوی بالا در دست خود بگیرید.

درس ششم تمرین ریتم خوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.