در تدریس سنتور ترتیب پیشنهادی استاد علی بهرامی فرد به شرح زیرمی باشد:
جلسه اول :
تشریح ساختمان ساز
معرفی پوزیسیون ها
نحوه مضراب گیری
در خواست از هنر جو برای خواندن تئوری ها
حفظ کردن نام نت ها و امتحان گرفتن از وی در جلسه بعد
————————————————
جلسه دوم :
تمرین ریتم خوانی
نمودار درختی
10 تمرین ابتدایی دستور سنتور
نحوه نشستن پشت میز – زاویه آرنج و حرکت مچ
مضراب روی سیم نماند (حرکت توپ)
نحوه کار با مترونوم
توضیح استثنا می بمل و می کرن و …
————————————————
جلسه سوم
:از کتاب دستور سنتور :
درس اول (لینک ویدئو)
درس دوم
درس چهارم
نکته :
+درس 3 ضبط نشود تا خود شاگرد آن را پیدا کند.
+ در ضبط کردن مراحل زیر رعایت گردد:
1- با شمارش
2- با نام نت ها
3-با مترونوم
شش مرحله تمرین :
1- آنالیز شنیداری:
نمونه صوتی – حفظ ملودی – تشخیص ریتم و شمارش- تشخیص پوزیسیون-تشخیص مضراب گذاری
2-تطبیق بصری :
نمونه صوتی + نت
3-حفظ نت
پیشنهاد نگارنده :
استفاده از روش زیر :–>—->——–>—————->
4-کنترل:ریتم خوانی – شمارش – مضراب گذاری- اکول و استایل-نت خوانی دقیق- هدفگیری دقیق
5-تطبیق نهایی با کتاب
6-تطبیق نهایی با نمونه صوتی
————————————————
جلسه چهارم:
کتاب شیوه سنتور نوازی :
10-11-13-14
درس 10 : جفت مضراب
(همزمان- همشدت-تکرار یک میزان-دو میزان -علامت برگشت- شمارش سکوت)
درس 11: یادگیری نت سفید
درس 13: سکوت سفید
درس14: گرد و سفید و سیاه
—————————————-
جلسه ۵:
شیوه ۱۵ : گرد و سیاه
دستور سنتور۸ : تلفیق شعر و موسیقی
خط اتصال :
یک هجای شعر و نت دوم شدت کمتر
دستور سنتور
14- تلفیق دوبل نت و جفت مضراب
تا اینجا هنرجو اطلاعات لازم در مورد انواع کشش نتها را بدست اورده است
sequence:
1- سیاه و گرد و سفید
2- چنگ ونقطه دارها
3- ریتم ترکیبی
—————————————
جلسه ششم :
از کتاب شیوه سنتور نوازی :
درس- 25-قایقرانان رود ولگا
درس 40- موسیقی ملل (لینک ویدئو)
از کتاب دستور سنتور:
درس 16 : قطعه در قفس – (لینک ویدئوی در قفس)
با شمارش – 10 تاکند تر – همان سرعت – 10 تا تند تر
درس 26 :
سه مضراب ابوعطا : مفهوم سه راست و یک چپ
—————————————
جلسه هفتم :
سه مضراب ابوعطا از جلسه پیش با تمپو تندتر نسبت به جلسه پیش از کتاب دستور سنتور: درس 27 شهراشوب : (1 و 2 و 3 )
درس 36 :
ضربی ترک حبیب سماعی: دو ضربی
—————————————
جلسه هفتم :دروس بیشتر برای تمرین چنگ :
شیوه :
درس 30 : چهره به چهره
درس 20 : پیش درآمد مقدماتی شور
—————————————
تدریس چنگ :
شیوه :
16-18-19-21
درس 16 :
عددها معادل ضرب قوی و اصلی و
( وَ )ها معادل خورده ریزها
—————————————
ادامه دارد- رجوع به فایل صوتی مربوطه