تدریس سنتور

در تدریس سنتور ترتیب  پیشنهادی استاد علی بهرامی فرد به شرح زیرمی باشد:


 جلسه اول :

تشریح ساختمان ساز

معرفی پوزیسیون ها

نحوه مضراب گیری

در خواست از هنر جو برای خواندن تئوری ها

حفظ کردن نام نت ها و امتحان گرفتن از وی در جلسه بعد

————————————————

جلسه دوم :

تمرین ریتم خوانی

نمودار درختی

10 تمرین ابتدایی دستور سنتور

نحوه نشستن پشت میز – زاویه آرنج و حرکت مچ

مضراب روی سیم نماند (حرکت توپ)

نحوه کار با مترونوم

توضیح استثنا می بمل و می کرن و …

————————————————

جلسه سوم

:از کتاب دستور سنتور :

درس اول  (لینک ویدئو)
درس دوم

درس چهارم

نکته :

+درس 3 ضبط نشود تا خود شاگرد آن را پیدا کند.

+ در ضبط کردن  مراحل زیر رعایت گردد:

1- با شمارش

2- با نام نت ها

3-با مترونوم

شش مرحله تمرین :

1- آنالیز شنیداری: 

نمونه صوتی – حفظ ملودی – تشخیص ریتم و شمارش- تشخیص پوزیسیون-تشخیص مضراب گذاری

2-تطبیق بصری :

نمونه صوتی + نت

 3-حفظ نت

پیشنهاد نگارنده :

استفاده از روش زیر :–>—->——–>—————->

4-کنترل:ریتم خوانی – شمارش – مضراب گذاری- اکول و استایل-نت خوانی دقیق- هدفگیری دقیق

5-تطبیق نهایی با کتاب

6-تطبیق نهایی با نمونه صوتی

————————————————

جلسه چهارم:

کتاب شیوه سنتور نوازی : 

10-11-13-14

درس 10 : جفت مضراب

(همزمان- همشدت-تکرار یک میزان-دو میزان -علامت برگشت- شمارش سکوت)

درس 11: یادگیری نت سفید

درس 13: سکوت سفید

درس14: گرد و سفید و سیاه

—————————————-

جلسه ۵:

شیوه ۱۵ : گرد و سیاه

دستور سنتور۸ :  تلفیق شعر و موسیقی

خط اتصال :

یک هجای شعر و نت دوم شدت کمتر

دستور سنتور

14- تلفیق دوبل نت و جفت مضراب

تا اینجا هنرجو اطلاعات لازم در مورد انواع کشش نتها را بدست اورده است

sequence:

1- سیاه و گرد و سفید

2- چنگ ونقطه دارها 

3- ریتم ترکیبی

—————————————

جلسه ششم :

از کتاب شیوه سنتور نوازی  :

درس- 25-قایقرانان رود ولگا

درس 40- موسیقی ملل (لینک ویدئو)

از کتاب دستور سنتور:

درس 16 : قطعه در قفس –  (لینک ویدئوی در قفس)

با شمارش – 10 تاکند تر – همان سرعت – 10 تا تند تر

درس 26 :

سه مضراب ابوعطا : مفهوم سه راست و یک چپ

—————————————

جلسه هفتم :

 سه مضراب ابوعطا از جلسه پیش با تمپو تندتر نسبت به جلسه پیش  از کتاب دستور سنتور: درس 27 شهراشوب :  (1 و 2 و 3 )

درس 36 :

ضربی ترک حبیب سماعی:  دو ضربی 

—————————————

جلسه هفتم :دروس بیشتر برای تمرین چنگ :

شیوه :

درس 30 : چهره به چهره 

درس 20 : پیش درآمد مقدماتی شور

—————————————

تدریس چنگ :

شیوه :

16-18-19-21

درس 16 :

عددها معادل ضرب قوی و اصلی و 

 ( وَ )ها  معادل خورده ریزها

—————————————

ادامه دارد- رجوع به فایل صوتی مربوطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.