چگونه در هنگام نوازندگی تمرکز داشته باشیم ؟

مقدمه :

یکی از موردی که در هنگام نوازندگی باید تمرین کنیم و انتظار نداشته باشیم که از ابتدا به آن تسلط داشته باشیم ، تمرکز کردن است.

اما چگونه میتوانیم هنگام تمرین کردن تمرکز خود را بالا ببریم؟

در ادامه در مورد افزایش تمرکز در هنگام تمرین کردین مواردی را نوشته ام:

 برای ابتدا شاید این تمرین خوب باشد که سعی کنیم به مدت یک دقیقه به چیزی فکر نکنیم.

شاید بگویید نمی توان به چیزی فکر نکرد. راه حل این است که حداقل می توان به چیزی فکر کرد که کمترین میزان انرژی و مشغولیت ذهن را از ما بگیرد.

ذهن ما دارای ورودی‌هایی برای فکر کردن می باشد . گوشی که صداها را می شنود ، چشمی که محیط پیرامون را می بیند و حس بویایی که رایحه های مختلف را تشخیص می دهد و حس لامسه ای که نرمی و زبری و سردی و گرمی را حس میکند.

مثلا با بستن چشمان خود یکی از بزگترین دریچه های خوراک دهنده به پردازشگر مغر را می توان بست . شاید برای همین است که بسیاری از نوازندگان ماهر در هنگام نوازندگی چشمان خود را می بندند.

برای سایر ورودی ها نیز می توان به فکر چاره بود . برای مثال گوش نوازنده که یکی از مهمترین ابزار های او می باشد ،  می تواند اصطلاحا تربیت شود و این به تمرین و تمرین و تمرین نیاز دارد. می توان چنان به تربیت گوش پرداخت که در یک جمع شلوغ حضور داشت اما چیزی را نشنید و متمرکز بر کارهای خود بود و این یک مهارت ارزشمند است.

از موضوع اصلی یعنی ( تمرکز کردن) دور نشویم …

 چگونه در هنگام نوازندگی تمرکز داشته باشیم ؟

در میان موجودات زنده نکته جالبی که در مورد انسان وجود دارد ، این است که می تواند خودش عیبش را برطرف کند.

برای موضوع مورد بحث ما (تمرکز کردن) ابتدا فکر کنید ببینید چه چیزی تمرکز شما را به هم می زند .

مثلا برای خود من ، گاهی در هنگام نوازندگی فکر های مربوط به دیگر امور زندگی حواسم را پرت می کند و مانع از متمرکز شدن من برای نوازندگی می شود.

بنابراین :

مسئله1- مسئله عدم تمرکز به علت اشتغال فکر به دیگر امورات زندگی

راه حل اول :  تمرین تمرکز به روش به تعویق انداختن موضوعات

سعی کنید بر افکار درون ذهنتان تسلط داشته و تمرین کنید که مسئله ی درون ذهنتان را به اندازه ی یک جلسه تمرین سنتور به تعویق بیاندازید. 

راه حل دوم : برون ریزی ذهنی

اگر روش اول را به طور ذهنی برای دفعات اول نمی‌توانید انجام دهید ، به سادگی یک برگ کاغذ بردارید و مسئله موجود در ذهنتان را روی آن بنویسید و یک گوشه از میز بگذارید و با خود بگویید به این مسئله بعد از تمرین موسیقی خواهم پرداخت .

راه حل ها برای افراد مختلف ، متفاوت می باشد.

مثلا برای خود من ، پوشیدن لباس خوب ، دمای اتاق مناسب ، مرتب بودن وسایل اطراف از مواردی است که تمرکز من را بالا می برد .

اما  یادمان باشد ، همیشه نباید به فکر یک محیط ایده آل (دما ، نظم ، عدم وجو دیگران و …) باشیم تا بتوانیم  تمرین کنیم ،  زیرا در این صورت ، به هر بهانه ای تمرین کردن در موسیقی را انجام نخواهیم داد و این ما از رسیدن به هدف نوازندگی باز خواهد داشت 

در نوشته های دیگری سعی خواهم کرد در مورد تمرکز در نوازندگی بازهم بنویسم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.